Hvorfor sende byggesøknaden digitalt?
Ved å fylle ut byggetillatelse digitalt vil du få trygg og god veiledning slik at all nødvendig infomasjon vil bli sendt med i byggesøknaden. Søknaden sjekkes for feil og mangler og det sikrer at kommunen får alt den trenger for å behandle søknaden din.
Du sparer tid, penger og frustrasjon
Når du søker om byggetillatelse via eByggesøk vil:
- Digital nabovarsling gjøre at du sparer tid, penger og frustrasjon ettersom det vil medføre at alt arbeid med nabovarsel gjøres automatisk. I tillegg slipper å skrive på navn og klistre på frimerker på manuelt nabovarsel, samt sparer kostnader til frimerker og rekommandert postgang
- Slippe kostnader ved å få mangelbrev fra kommunen når du kan benytte en veileder til å fylle ut komplett søknad
- Raskere i gang med behandling av digitale søknader hos kommunens saksbehandler og du kommer raskere i gang med ditt byggeprosjekt.
- Lavere gebyr for digitale byggesøknader er innført i flere kommuner enn om du sender en papirsøknad eller på e-post.
Hva kan eByggesøk gjøre for meg?
Når du benytter eByggesøk til å sende byggetillatelse vil du få
- hjelp til utfylling og innsending av søknaden
- konkret veiledning tilpasset det du ønsker å søke om
- hjelp til å finne ut hvilken søknadstype du må sende og om du må søke dispensasjon.
- hjelp til å overholde kommunens frister for nabovarsling og ferdigattest.