Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Hvorfor sende byggesøknaden digitalt?

Ved å fylle ut byggetillatelse digitalt vil du få trygg og god veiledning slik at all nødvendig infomasjon vil bli sendt med i byggesøknaden. Søknaden sjekkes for feil og mangler og det sikrer at kommunen får alt den trenger for å behandle søknaden din.

Du sparer tid, penger og frustrasjon

Når du søker om byggetillatelse via eByggesøk vil:

  • Digital nabovarsling gjøre at du sparer tid, penger og frustrasjon ettersom det vil medføre at alt arbeid med nabovarsel gjøres automatisk. I tillegg slipper å skrive på navn og klistre på frimerker på manuelt nabovarsel, samt sparer kostnader til frimerker og rekommandert postgang
  • Slippe kostnader ved å få mangelbrev fra kommunen når du kan benytte en veileder til å fylle ut komplett søknad
  • Raskere i gang med behandling av digitale søknader hos kommunens saksbehandler og du kommer raskere i gang med ditt byggeprosjekt.
  • Lavere gebyr for digitale byggesøknader er innført i flere kommuner enn om du sender en papirsøknad eller på e-post.

Hva kan eByggesøk gjøre for meg?

Når du benytter eByggesøk til å sende byggetillatelse vil du få

  • hjelp til utfylling og innsending av søknaden
  • konkret veiledning tilpasset det du ønsker å søke om
  • hjelp til å finne ut hvilken søknadstype du må sende og om du må søke dispensasjon.
  • hjelp til å overholde kommunens frister for nabovarsling og ferdigattest.

Start din digitale byggesøknad nå